PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Novým albem s provokativním názvem „Triotus, Tricephalus And Tribadism“ se nám po bezmála třech letech připomínají moravští SIX DEGREES OF SEPARATION, kterým se předchozím počinem „Moon 2002: Nocturnal Breed“ podařilo rozčeřit hladiny domácích metalových vod a kromě pozitivního ohlasu z vlastní domoviny se ve formě pochvalných recenzí kapele dostalo uznání i v zahraničí. Celkem otřepaný příběh v podobě personálních rošád, z nichž za tu nejvýraznější můžeme považovat odchod zpěvačky Magdy Malaníkové, si bohužel prožívají i SIX DEGREES OF SEPARATION. Ti se však s překážkami osudu poprali obdivuhodným způsobem, čehož důkaz nám v podobě nové desky nyní předkládají.
Nemá cenu zastírat, že Magdin hlas bude na nové nahrávce chybět. Tvorba SIX DEGREES OF SEPARATION byla na předchozím počinu postavena hlavně na střídání mužského a ženského zpěvu, na jehož absenci si znalci „Moon 2002 ...“ budou možná chvíli zvykat. To vše však jen do okamžiku, než si nový materiál pořádně naposloucháte a dojdete k zjištění, že Radek Zábojník je dostatečně silnou pěveckou osobností, schopnou se nové situaci plně přízpůsobit. Jeho expresivně pojatý vokál dominuje i nadále, avšak oproti minulosti se nebojí ani jiných, řekněme hlubších a čistších hlasových poloh, díky čemuž hudba SIX DEGREES OF SEPARATION působí zase o něco košatěji. Zamrzí snad jedině slabší anglická výslovnost.
Hlavní poznávací znak kapely - úderná a přímočará melodika, zůstal zachován. Dovolím si tvrdit, že skladby z „Triotus ... “ jsou snad ještě přímočařejší, než na jeho albovém předchůdci. Doomových elementů ubylo a do popředí se výrazně protlačily ostré a úderné riffy a motivy, které se vám svojí nevtíravou melodikou vryjí pod kůži a lehce vás přinutí si je opakovaně prospěvovat. Defacto o každé skladbě se dá říct, že aspiruje na to stát se hitem. Nahrávce se dostalo i kvalitního zvukového kabátku. Produkce se nyní ujal Stanislav Valášek a pochopitelně se natáčelo v jeho studiu Šopa, kde mimo jiné svou poslední desku „Sweet Disillusions“ pořídili i DYING PASSION. Proč to zmiňuji? Protože v deváté skladbě „From Twilight To Dusk“ zazní i dechové nástroje, které se v hojné míře objevily právě na „Sweet Disillusions“ a v závěrečné, bonusové "Lonesome" zazpívá dokonce i Zuzana Lípová. Paradoxně se ale jedná o nejslabší skladbu celé kolekce.
Ty ostatní však přinášejí velmi dobrý melodický metal od skupiny, která se bravurně dokázala vyrovnat s personálními rošádami a zároveň je svou tvorbou natolik charakteristická, že si ji jen těžko s kýmkoliv spletete. Ruku na srdce, o kolika tuzemských kapelách se tohle dá říct?
Chytlavé a nevtíravé melodie, úderné riffy, velmi dobrý vokál a celkově originální muzika ... Pokud hledáte zrovna tohle, tak jste právě našli.
7,5 / 10
1. Shade Of Triotus
2. Masterpiece Of Pain
3. Insanity
4. So Bitter, So Wrong
5. This Night Is Mine
6. Light Hates Me
7. Evening Star
8. Separated
9. From Twilight To Dusk
10. Bound
11. Lonesome (Bonus Track)
Old Dogs (2020)
Simple (2016)
The Hike & Other Laments (2013)
Ubl (DVD/CD) (2011)
Of Us (2010)
Chain-driven Sunset (2007)
Triotus, Tricephalus And Tribadism (2005)
Moon 2002: Nocturnal Breed (2002)
When Autumn Comes ... (demo) (2000)
Dark Ages (demo) (1997)
Vydáno: 2005
Vydavatel: Élysion
Produkce: SIX DEGREES OF SEPARATION & Stanislav Valášek
Studio: Studio Šopa & LŠÚ Veselí nad Moravou
Tak táto kapelka je živým dôkazom, že kvalitná metalová muzika na svetovej úrovni sa dá tvoriť aj v našich (ČR/SR) podmienkach.
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.